Historia Facebooka
Facebook powstał jako kopia witryny Hot or Not, która cieszyła się dużo popularnością na Harvardzie. Stworzył ją Mark Zuckenberg, bo chciał zapomnieć o dziewczynie, która właśnie go rzuciła. Facemash, bowiem taka była pierwotna nazwa witryny, zbierał fotki z profili mieszkańców akademika, umieszczał je obok siebie w parach i proponował głosowanie na tę fajniejszą. Facemash nie przetrwał długo – administracja jego uczelni kazała mu natychmiast wyłączyć witrynę a Zuckenberga oskarżyła o naruszenie regulaminu uczelni, praw autorskich i prywatności studentów. Zarzuty zostały jednak wycofane. To był październik roku 2003.
Idea Facebooka pozostała w głowie Zuckenberga i już w następnym semestrze wziął się za programowanie. Zmotywował go artykuł o Facemashu w lokalnej gazecie. 4 lutego 2004 Facebook rozpoczął swoją działalność pod domeną thefacebook.com. – Uniwersytet pracował nad czymś podobnym już przez parę lat i nie za bardzo im to wyszło. Zrobiłem coś lepszego w tydzień – skomentował Zuckenberg. O witrynie poinformował kolegów z uczelni poprzez listę mailingową. W ciągu doby zarejestrowało się 15 000 osób.
Na początku na Facebooku mogli się rejestrować wyłącznie studenci Harvardu. W ciągu jednego miesiąca swoje konta już założyło ponad połowa populacji uczelni. Zuckenberg przeczuwał, że nie jest już w stanie samodzielnie zarządzać tak dynamicznym tworem, najął więc kolegów. Eduardo Saverin zajął się sprawami biznesowymi, Dustin Moskovitz programowaniem, Andrew McCollum grafiką a Chris Hughes promocją. W marcu Facebook otworzył się na trzy nowe uczelnie: Standord, Columbia i Yale. Wkrótce potem portal był już otwarty na kilkadziesiąt uczelni ze Stanów Zjednoczonych i Kanady. W lecie Zuckenberg zarejestrował portal jako firmę i umieścił swojego doradcę, Seana Parkera, jako dyrektora a siedziba powstała w Palo Alto w Kalifornii. Następnego roku Facebook działał już na domenie facebook.com, która została zakupiona za 200 000 dolarów.
We wrześniu Facebook otworzył się również na uczniów liceów ogólnokształcących, ale wyłącznie na zaproszenie istniejących już użytkowników. To jednak było wciąż za mało. Wkrótce potem niektóre firmy mogły zakładać na witrynie swoje konta (należały do nich, między innymi, Apple i Microsoft). 26 września 2006 roku Facebook pozostawił tylko dwa ograniczenia: limit wiekowy (od 13 lat) i aktywne konto mailowe. W październiku ubiegłego roku firma przeniosła swoją siedzibę do Dublina.
Serwis zatrudnia ok. 1 000 pracowników a jego przychody przekraczają 150 milionów dolarów. W marcu 2008 autor portalu, 23-letni Mark Zuckerberg, plasując się na 735. miejscu rankingu Forbesa zestawiającego najbogatszych ludzi świata, został najmłodszym miliarderem świata.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz